В Україні зберігається тенденція до збільшення обсягів фінансування ремонту доріг за кошти державного бюджету, а також посилюється контроль за якістю виконаних робіт.
Впродовж останніх десяти років реконструкція, будівництво та капітальний ремонт автошляхів у державі майже не проводилися. Як наслідок, у 2016 році зі 170 тисяч кілометрів українських доріг понад 90% були визнані такими, що не відповідають нормам.
«Ми у 2017 році відремонтували доріг більше, ніж у рекордному 2011 році, коли Україна готувалася до Євро-2012. У цьому році обсяги робіт будуть збільшені удвічі, порівняно з минулим роком», – заявив на одному із засідань Кабміну Прем’єр-міністр Володимир Гройсман.
На підтвердження цієї тези варто наголосити, що у 2016 році вдалося відновили 900 км доріг, а в 2017 – вже понад 2100 км. До кінця цього року очікують вийти на цифру 4000 км якісного відремонтованого дорожнього покриття.
Кожен оновлений кілометр автошляхів підкріплений реальними коштами. Так, цьогоріч на ремонти і будівництво доріг закладено безпрецедентну суму – близько 46 млрд грн, з яких 11,5 спрямовані в регіони на ремонт місцевих автошляхів. У проекті бюджету на 2019 рік передбачено на цю статтю видатків 55 млрд грн., з яких 17 млрд грн. – на місцеві дороги, а 2,5 млрд грн – на безпеку дорожнього руху, зокрема на огорожі, острівці безпеки, переходи тощо.
Із 1 січня цього року в Україні почав працювати Дорожній фонд, мета якого – зробити фінансування дорожньої галузі прозорим і прогнозованим.
«Державний дорожній фонд цього року акумулює 50% надходжень від акцизного збору з нафтопродуктів. У наступному році це буде 75%, а у 2020 році – 100%. Це говорить про те, що ринку підрядних організацій, які зацікавлені в роботі на території України, дано чіткий сигнал про те, що фінансування буде забезпечене, відповідно, ті роботи, що виконуватимуться їх силами, будуть оплачені», – повідомила директор державного підприємства «Укрдорінвест» Олена Криворучко.
Крім того, відбулася децентралізація дорожньої сфери і тепер Укравтодор відповідає за 50 тис. км державних доріг, а органи місцевої влади – за 120 тис. км місцевих доріг. Кошти для ремонтів останніх передаються через Дорожній фонд на місця. Відтак, кожен регіон отримує ресурси і сам визначає, які дороги першочергово потребують ремонту.
У державній цільовій економічній програмі розвитку автодоріг загального користування на 2018-2022 роки передбачено, що за 5 років якісними дорогами будуть з’єднані усі обласні центри України. Розрахований кошторис на 5 років – 322 млрд грн, з них 176 млрд грн – це бюджетні кошти, що дозволить поліпшити 9100 км доріг та забезпечити будівництво і реконструкцію 1000 км доріг.
Водночас в Україна поступово наближається до відмови від «ямкового» ремонту, який є комплексом вимушених заходів задля забезпечення проїзду окремими автошляхами. До прикладу, торік завдяки аварійному ремонту 40 тисяч кілометрів доріг стали доступнішими для транспортних засобів.
Значна увага у дорожній галузі приділяється якості виконаних ремонтних робіт на автошляхах, адже Укравтодор підвищив вимоги до підрядників.
«Запроваджуємо контроль якості доріг. Деякі новозбудовані дороги вже мають пошкодження. Хто зробив халтуру, виправлятиме помилки за свій рахунок. Ми ввели 5-10-річну гарантію на якість доріг. В угодах вже зараз з’являються гарантійні умови, які потрібно виконувати підрядникам», – зауважив Гройсман.
В Укравтодорі переглядають укладені в 2015-2016 роках контракти, де гарантійний термін становив 3 роки. Якщо він завершується, проводяться перевірки, аби замовник усунув дефекти за власний кошт.
Завдяки проходженню тендерів через систему ProZorro гарантовані рівні умови для всіх учасників торгів. Натомість прозорість та відкритість забезпечують економію бюджетних коштів і якісне виконання робіт.
Прем’єр-міністр звернувся до правоохоронних органів для забезпечення суворого контролю і недопущення корупції: «Ми не просто вкладаємо гроші в асфальт. Будемо посилювати контроль за виконанням і якістю робіт. У цьому питанні розраховуємо і на правоохоронні органи».
У 2019 році ремонт українських доріг будуть проводити за маршрутним принципом. Зокрема, вже відомо про плани відремонтувати такі ділянки: М-03 (Київ – Должанське), М-04 (Знам’янка – Луганськ), М-05 (Київ – Одеса), М-09 (Львів – Рава-Руська), М-12 (Стрий – Знам’янка), М-14 (Одеса – Новоазовськ), М-19 (Доманове – Порубне), М-21 (Виступовичі – Могилів-Подільський), а також Н-01, Н -03, Н- 08, Н-11, Н-14 (у Миколаївській області), Н-26.